Що таке розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ): симптоми та прояви у дитини

Симптоми розладу дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ) у дитини.

«Неуважний мрійник», «вічний двигун», «шило в одному місці» — як часто ми чуємо ці епітети на адресу дітей, яким важко всидіти на місці або сконцентруватися на завданні. Батьки хапаються за голову, вчителі скаржаться на поведінку, а дитина отримує ярлик «неслухняної» чи «лінивої». Проте в багатьох випадках корінь проблеми лежить не у вихованні чи характері, а в особливостях роботи мозку. І ім’я цієї особливості — розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ).

Важливо відразу уточнити: в українському просторі ви можете зустріти й іншу, більш застарілу, але все ще поширену абревіатуру — СДУГ (синдром дефіциту уваги та гіперактивності). Обидва терміни позначають одне й те саме — нейророзвитковий розлад, що впливає на здатність до концентрації, контролю імпульсів та регуляції рівня активності.

У цій статті ми, спираючись на дані доказової медицини та поради психологів, детально розберемо, що таке розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ), як розпізнати його симптоми у дитини різного віку, і як створити для неї сприятливе середовище для розвитку та навчання.

Що таке РДУГ у дітей: розвінчуємо міфи

Перш за все, давайте розставимо крапки над «і». Розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ) — це не вигадка, не погане виховання і не риса характеру. Це медично визнаний стан, пов’язаний з особливостями розвитку та функціонування певних ділянок мозку, зокрема тих, що відповідають за виконавчі функції: планування, контроль, робочу пам’ять та увагу.

Щоб краще зрозуміти, що таке РДУГ у дітей, важливо розвінчати найпоширеніші міфи:

  • Міф 1: «Це просто невихованість, дитині треба більше дисципліни». Реальність: Дитина з РДУГ не не хоче, а не може поводитися інакше без відповідної допомоги. Її мозок працює інакше, і звичайні методи виховання можуть бути неефективними або навіть шкідливими.
  • Міф 2: «Усі діти іноді бувають неуважними та активними. Це мине з віком». Реальність: Хоча багато дітей мають схожі риси, при РДУГ ці прояви є надмірними для віку дитини, тривають довго (більше 6 місяців) і суттєво заважають їй у навчанні та соціальному житті. Симптоми можуть змінюватися, але розлад часто зберігається і в дорослому віці.
  • Міф 3: «РДУГ — це вигадка, щоб продавати ліки».
    Реальність: Розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ) визнаний провідними світовими організаціями охорони здоров’я та включений до міжнародних класифікаторів хвороб, таких як DSM-5 та МКХ-11.

А ви знали, що…? Багато відомих та успішних людей мали або мають РДУГ. Серед них винахідник Томас Едісон, плавець Майкл Фелпс, актор Вілл Сміт, засновник IKEA Інгвар Кампрад. Це доводить, що при правильному підході та підтримці люди з РДУГ можуть досягати неймовірних висот, перетворюючи свої особливості на переваги.

Основні симптоми РДУГ: три обличчя одного розладу

Симптоми РДУГ прийнято розділяти на дві великі групи: неуважність та гіперактивність/імпульсивність. Залежно від того, які симптоми переважають, виділяють три типи (або презентації) розладу:

  1. Переважно неуважний тип.
  2. Переважно гіперактивно-імпульсивний тип.
  3. Комбінований тип (найпоширеніший).

Прояви неуважності (дефіциту уваги):

Дитині з таким типом РДУГ важко утримувати фокус. Це той самий «мрійник у хмарах». Основні ознаки:

  • Часто не помічає деталей, робить помилки в шкільних завданнях через неуважність.
  • Важко утримувати увагу на завданнях або під час ігор.
  • Часто здається, що вона не слухає, коли до неї безпосередньо звертаються.
  • Не доводить до кінця розпочаті справи (уроки, доручення).
  • Має труднощі з організацією завдань та діяльності.
  • Часто губить речі, необхідні для завдань (олівці, книги, іграшки).
  • Легко відволікається на сторонні подразники.
  • Забудькувата у повсякденних справах.

Прояви гіперактивності та імпульсивності:

Це класичний образ «непосиди». Такій дитині фізично важко залишатися в стані спокою.

  • Постійно совається на стільці, крутиться, «йорзає».
  • Встає зі свого місця в ситуаціях, коли потрібно сидіти (наприклад, на уроці).
  • Безцільно бігає або лазить у недоречних для цього місцях.
  • Не може тихо і спокійно грати або займатися чимось у вільний час.
  • Перебуває в постійному русі, «наче з моторчиком».
  • Буває надмірно балакучою.
  • Часто викрикує відповідь, не дослухавши питання до кінця.
  • Не може дочекатися своєї черги.
  • Часто перебиває інших у розмовах чи іграх.
Дитина з симптомами розладу дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ).

Для встановлення діагнозу ці симптоми мають проявлятися у різних середовищах (наприклад, і в школі, і вдома) та не відповідати віковому рівню розвитку дитини.

Розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ) у різному віці

Прояви розладу можуть змінюватися з віком дитини.

РДУГ у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку

У цьому віці на перший план виходить гіперактивність. Такі діти постійно в русі, їм важко брати участь у тихих групових заняттях у садочку, вони можуть бути галасливими та імпульсивними. У школі виникають проблеми з дотриманням правил, посидючістю на уроках, організацією свого робочого місця.

РДУГ у підлітків: ознаки та поради

У підлітковому віці зовнішня гіперактивність часто зменшується і переходить у внутрішнє відчуття неспокою. Підліток може здаватися більш спокійним, але всередині відчуває постійну напругу. Натомість посилюються проблеми з дефіцитом уваги (труднощі з плануванням, прокрастинація) та імпульсивністю, яка може проявлятися у ризикованій поведінці, конфліктах з однолітками та батьками. Ознаки РДУГ у підлітків часто маскуються під «важкий перехідний вік», тому важливо бути особливо уважними.

Як допомогти дитині з РДУГ у школі: роль батьків та вчителів

Діти з РДУГ можуть і повинні успішно навчатися. Головне — створити для них правильні умови та використовувати ефективні стратегії. Ось кілька порад, як допомогти дитині з РДУГ у школі:

  • Структура і режим. Чіткий та передбачуваний розклад дня допомагає дитині почуватися більш організованою та спокійною.
  • Розбивайте великі завдання на маленькі кроки. Завдання «прибрати в кімнаті» є занадто абстрактним. Краще дати чітку послідовність: «Спочатку склади книги на полицю, потім іграшки в коробку…».
  • Використовуйте візуальні нагадування: стікери, планери, таймери.
  • Мінімізуйте відволікаючі фактори під час виконання уроків.
  • Заохочуйте та хваліть за докладені зусилля, а не лише за результат.

Особливо ефективним для дітей з РДУГ може бути дистанційний формат навчання. В «Атмосферній школі» ми бачимо, як гнучкість такого підходу допомагає розкрити потенціал учнів з розладом дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ). Можливість навчатися в індивідуальному темпі, робити короткі перерви для фізичної активності, менша кількість відволікаючих факторів у порівнянні з великим класом — усе це створює комфортне та продуктивне середовище для дитини.

Як Атмосферна школа підтримує дітей із РДУГ

Наш підхід — «дизайн під увагу». По-перше, ми структуруємо урок: короткі блоки, ясні цілі, зміна активностей, візуальні підказки та «план на екрані». По-друге, впроваджуємо зовнішні інструменти саморегуляції: таймери, чек-листи, маркери прогресу, мікропаузи руху, ритуали старту і завершення. По-третє, працюємо з емоційною безпекою: передбачувані правила, доброзичлива дисципліна, позитивне підкріплення за конкретну поведінку (почав вчасно, завершив блок, попросив допомоги). Усе це інтегроване в онлайн-формат: мінімум «шуму» в інтерфейсі, чіткі інструкції, записи уроків, доступні матеріали.

Індивідуальні освітні маршрути дозволяють адаптувати обсяг і формат завдань, збільшити час на виконання, запропонувати альтернативу (усна відповідь замість довгого письмового викладу, структурований шаблон замість «чистого аркуша»). Ми активно залучаємо батьків: узгоджуємо домашні рутини, місце для навчання, правила гаджетів, «план Б» на випадок зриву. Психологічний супровід — окремий блок: психоедукація для родини, техніки самозаспокоєння, навички планування, індивідуальні консультації. Результат — не «ідеальна поведінка», а стабільний прогрес і відчуття компетентності у дитини.

Висновок

Розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ) — це не вирок, а особливість, з якою можна навчитися жити повноцінним та успішним життям. Головне, що потрібно дитині з РДУГ, — це розуміння, прийняття та підтримка з боку дорослих. Якщо ви помічаєте у своєї дитини описані симптоми, не ігноруйте їх. Зверніться за консультацією до дитячого невролога, психіатра чи психолога.

Рання діагностика та правильно підібрана стратегія корекції та підтримки допоможуть вашій дитині адаптуватися, розвинути свої сильні сторони (а їх у людей з РДУГ дуже багато: креативність, нестандартне мислення, енергійність) і реалізувати свій потенціал у навчанні та житті.


Автор:

Ірина Єзан Керівниця освітнього напрямку "Атмосферної школи"

Ірина Єзан
Керівниця освітнього напрямку “Атмосферної школи”

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.