Основна мета педагогіки – надихати, виховувати і заохочувати молоді уми задавати питання і засвоювати інформацію, а також розвивати навички та інтелект, які є сходинками в їх майбутнє. Однак ведуться жваві дискусії про те, який носій найкраще полегшує навчання покоління Z – традиційна ручка і папір або сучасні цифрові технології.
З одного боку, традиціоналісти вважають, що цифрові методи навчання відволікають від основної інформації, яку викладають, і що учні менш цілеспрямовані, коли їм пропонують захоплюючі сучасні технології. Однак прихильники цифрових технологій вважають, що технології необхідні для інтерактивного спільного навчання в сучасному класі. Отже, хто має рацію? Насправді немає однозначної відповіді.
Особливості навчання покоління Z
Діти та молоді люди, що народилися між 1995 і 2010 роками – відомі як покоління Z. Ця когорта вважається першими справжніми цифровими аборигенами, що виросли з мобільними пристроями, планшетами та ноутбуками в обох руках. Можна стверджувати, що цифрові технології не відволікають і не хвилюють покоління Z, це нормальне життя.
Учні покоління Z описуються як індивідуалісти, вони цінують легкий доступ до інформації та очікують негайного зворотного зв’язку. Вони вчаться найбільш ефективно, коли їм доводиться вирішувати проблеми та знаходити рішення. Найголовніше, що вони адаптуються до нових технологій швидше, ніж будь-яке інше покоління. Покоління Z явно відрізняється від попередніх поколінь уподобаннями, цілями і цінностями в навчанні. Таким чином, деякі експерти в галузі педагогіки вважають, що методи навчання повинні бути адаптовані по перевагам цієї групи.
Діти покоління Z найкраще реагують на візуальне навчання. На відміну від попередніх поколінь, покоління Z буде вчитися найбільш ефективно за допомогою інтерактивних носіїв, спільних проектів й завдань, а не довгих слухових пояснювальних уроків. Потреби покоління Z в навчанні відображають мінливий світ, особливо з урахуванням нових технологій і цифрових комунікацій. Цифрові інструменти, як і інші галузі і сучасні бізнес-середовища, є удосконаленням традиційних методів роботи, а не заміною.
Поколінню Z комфортно в онлайн-середовищі соціальних мереж. Це не відволікання, це невід’ємна частина соціальної поведінки. Покоління Z також зросло на YouTube та звертається до сайту, коли їм потрібно побачити щось продемонстроване або почути складну ідею, поясне за допомогою допоміжних зображень. Недавнє дослідження Pearson показало, що 59 відсотків представників покоління Z вважають за краще вчитися, переглядаючи відео на YouTube, а 55 відсотків також говорять, що YouTube вніс свій внесок в їх освіту, навчання та особистий розвиток за останні 12 місяців.
Згідно з іншим дослідженням, майже 80 відсотків покоління Z використовують YouTube, і представники цього покоління дивляться в середньому 68 відео щодня на всіх соціальних платформах. Для покоління Z відео – це те, чим були електронна пошта або телефон для попередніх поколінь: неперевершений ресурс як для освіти, так і для розваг.
Як вчити покоління Z
⇢ Вибирайте особисті пристрої: Покоління Z пройшло через середню школу, організовуючи, делегуючи та навіть співпрацюючи при виконанні групових завдань через онлайн-відеочат, кожен з яких працював за своїм столом вдома. Для них навчання відбувається не в бібліотеках й кав’ярнях, а через онлайн-ресурси і чати. Цифрові технології вже є інфраструктурою їх навчання, і вони також повинні стати інфраструктурою класної кімнати.
⇢ Проведіть робочий час онлайн: Додатки для онлайн-відеочату, такі як Google Hangouts або Zoom, дозволяють декільком людям приєднуватися до обговорення та дозволяють учасникам демонструвати концепції або відображати роботу на спільному використанні екрану. Онлайн-зустрічі також дозволяють зручно працювати у вечірній час.
⇢ Публікуйте завдання в цифровому вигляді: Покоління Z вже наповнене онлайн-контентом: для них це більш природне середовище, ніж книги або телебачення. Так що нехай вони створюють власний контент для колег та інших, будь то письмові есе або відеопрезентації. Завдання, які призначені не тільки для очей професора, створюють додатковий рівень мотивації і створюють можливості для взаємного навчання та оцінки.
⇢ Покоління Z буде вчитися більш ефективно, якщо їм потрібно вирішувати проблеми і знаходити рішення: Тому для них доцільно використовувати ігрову форму навчання. Весь їх ігровий досвід зосереджений на рішенні проблем, щоб вони могли перейти до більш серйозної проблеми. Коли учень бачить свій прогрес, він стає залежним від успіху. Вони будуть продовжувати працювати на рівні гри ще довгий час, тому що розуміють, що кожен раз, коли вони зазнають поразки, вони просто вивчають ще одну стратегію.
⇢ Пам’ятайте, що «чому» так само важливо, як і «що»: Учні покоління Z повинні знати, що досліджуване ними актуально. Відповідаючи на питання «чому» з аргументацією, заснованою на фактах, перш ніж вчити «як», ви запевняєте їх, що концепція, яку ви збираєтеся викладати, може бути застосована до реального життя.
Є безліч інших стратегій, які використовуються і з якими експериментують. Зрештою, після всіх розмов про покоління, які знаються на технологіях, вчителям рекомендується не відмовлятися від усіх традиційних методів на користь стратегій навчання, заснованих на нових технологіях. Практичний спосіб поглянути на це для вчителів – вводити нововведення, удосконалювати, змінювати в межах розумного. Як говориться в одному прислів’ї: «Якщо не зламалося, не ремонтуй». Традиційний метод навчання не порушений, його просто потрібно відновити і вдосконалити.